Ділюся з вами реальним кейсом захисту особи від притягнення до відповідальності за продаж товарів через мережу інтернет (OLX) без державної реєстрації як суб’єкта господарювання.

На сьогодні відповідальність за здійснення підприємницької діяльності без реєстрації ФОП встановлена ч. 1 ст. 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Даною статтею передбачено, що провадження господарської діяльності без державної реєстрації як суб’єкта господарювання або без подання повідомлення про початок здійснення господарської діяльності, якщо обов’язковість подання такого повідомлення передбачена законом, або без отримання ліцензії на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону, або у період зупинення дії ліцензії, у разі якщо законодавством не передбачені умови провадження ліцензійної діяльності у період зупинення дії ліцензії, або без одержання документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачене законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди), тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення, чи без такої.

Розмір штрафу за подібне правопорушення складає від 17 000,00 грн. до 24 000,00 грн.

Так, податковою службою було проведено фактичну перевірку фізичної особи-платника податків з питань здійснення підприємницької діяльності без державної реєстрації, складено відповідний акт, протокол і разом з доказами правопорушення передано до місцевого суду для розгляду.

За результатами судового розгляду суд підтримав позицію захисту і став на бік платника податків.

Зокрема в постанові суду зазначено:

«На підтвердження винуватості ОСОБА_1 у вчинені адміністративного правопорушення передбаченого ч.1 ст. 164 КУпАП з поміж інших документів в матеріалах справи наявна копія квитанції № OAXP-EA07-7CHВ-РАВМ від 16.01.2025 року та скріншоти з мережі Інтернет з платформи ОЛХ. З наданої квитанції не можливо встановити, що кошти в сумі 250,00 гривень отримано саме ОСОБА_1 і що дана транзакція проведена внаслідок укладення угоди на платформі ОЛХ. У свою чергу всі надані скріншоти об`яв не містять будь-яких анкетних та/або контактних даних, відомостей про прізвище, ім`я, по батькові, домашню адресу користувача вказаного акаунту. Отже, відсутні докази належності даних оголошень ОСОБА_1».

Також суд дійшов наступних висновків:

«З аналізу вказаних правових норм слідує, що відповідальність за ч. 1 ст. 164 КУпАП настає у разі доведення систематичної діяльності особи, спрямованої на отримання доходу, зокрема, від продажу товарів, при цьому, така діяльність повинна містити саме ознаки господарської (підприємницької) діяльності в розумінні чинного законодавства.

Відповідно до п. 4 постанови Пленуму Верховного Суду України № 3 від 25 квітня2003 року «Про застосування судами законодавства про відповідальність за окремі злочини у сфері господарської діяльності» під здійсненням особою, не зареєстрованою як суб`єкт підприємництва, будь-якого виду підприємницької діяльності з числа тих, що підлягають ліцензуванню, слід розуміти діяльність фізичної особи, пов`язану із виробництвом чи реалізацією продукції, виконанням робіт, наданням послуг з метою отримання прибутку, яка містить ознаки підприємницької, тобто провадиться зазначеною особою безпосередньо самостійно, систематично (не менше ніж три рази протягом одного календарного року) і на власний ризик.

Вивчивши матеріали справи про адміністративне правопорушення у своїй сукупності, суд приходить до висновку, що у діях  ОСОБА_1 відсутній склад адміністративного правопорушення передбаченого ч. 01 ст. 164 КУпАП, оскільки ГУ ДПС в Київській області не надано будь-яких належних та беззаперечних доказів, що ОСОБА_1 систематично здійснював господарську діяльність з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку».

Через брак доказової бази та інші процесуальні порушення, у тому числі порушення порядку призначення та проведення фактичної перевірки, результат у цій справі на користь клієнта.

Проте, від 1 березня 2025 року в Україні значно посилився контроль за онлайн-продажами. Державна податкова служба отримала новий інструмент, що дозволяє в режимі реального часу отримувати інформацію про всі операції купівлі-продажу, які здійснюються через популярні інтернет-сервіси — такі як OLX Доставка, Prom, Нова пошта (накладений платіж або післяплата) та інші. Відтепер продавати щось через інтернет без реєстрації ФОП стає доволі ризиковано.

Усі платежі, здійснені через сервіси, які працюють з автоматичною фіскалізацією, супроводжуються фіскальними чеками. Крім цього, у фіскальному документі зазначається, кому саме будуть переказані кошти — з прізвищем, ініціалами, ідентифікатором. Така інформація автоматично надходить до Державної податкової служби України.

Податкова автоматично бачитиме, скільки разів одна і та сама особа отримувала оплату за продажі, у яких сумах та з яких сервісів. Якщо такі операції мають ознаки систематичності, це трактується як підприємницька діяльність.

Тож податкова не стоїть на місці та найближчим часом судова практика у цій категорії справ буде тільки розвиватися.

Сподіваюся, що дана інформація була корисною та раджу звертатися за кваліфікованою правовою допомогою до адвоката одразу після контакту з податківцями.

Ознайомитися з повним текстом судового рішення можна за посиланням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/12617532